Gå til innholdet

Mio Slice er på markedet

Publisert av Steinar Kvam .

Mio Slice er på markedet
Av: Steinar Kvam
steinar.kvam@ntnu.no

Selskapet BeatStack AS skapte stor ståhei blant "activity tracker"-fans når de lanserte algoritmen PAI i fjor. Nå er den pakket inn i et armbånd og skal hjelpe oss å leve lenger og bedre. 

PAI (personal activity index) kommer fra CERG på NTNU og setter en ny standard for aktivitetsmåling. Teknologien ble solgt til det kanadiske teknologiselskapet Mio Global i 2016, og nå lanseres det første produktet deres på markedet basert på PAI: Mio Slice.

PAI er basert på den store helseundersøkelsen i Nord- Trøndelag (HUNT-studien) og gir brukeren en konkret måltall som viser om brukeren har vært aktiv nok, uavhengig av hvilken form han eller hun er i. 

En personlig PAI-score baserer seg på hjertefrekvensen gjennom de siste sju dagene. Den går som kjent både opp og ned. Man har lange perioder med lite aktivitet og noen med høy aktivitet. Denne aktiviteten kverner gjennom PAI-algoritmen og spytter ut ett enkelt måltall – PAI. Det bør være 100, eller over, i løpet av uka. Det ukentlige målet oppnås altså ikke med antall skritt, men ut fra en formel som tar utgangspunkt i pulsen. Skal aktiviteten ha maks effekt for å forebygge livsstilssykdommer og bidra til et lengre liv, må pulsen opp. 10 000 skritt om dagen hjelper altså ikke.

Takket være knallhardt arbeid av et knakende godt prosjektteam samt økonomisk støtte fra Forskningsrådet og NTNU Discovery er kunnskap fra NTNU bragt ut i verden for å gjøre den litt bedre.